SEO optimizacija za početnike

By Lazar / January 6, 2017
SEO Optimizacija

Ovaj tekst je namenjen svima onima koji nisu SEO eksperti ili nemaju ambiciju da to postanu, ali žele da ispune makar najosnovnije stvari na svom sajtu koje su u vezi sa SEO optimizacijom.

Ukoliko ste početnik u ovoj sferi, sve ove stvari mogu da se savladaju i primene za jedno prepodne, što u dugom roku može da ima veliki uticaj na performans vašeg sajta i garantovano ćete biti ispred većine sajtova kada je reč o SEO optimizaciji.

AKTIVACIJA GOOGLE ANALITIKE I INSTALIRANJE KODA ZA PRAĆENJE

Prva i osnovna stvar koju svaki vlasnik sajta treba da uradi je da instalira Google analitiku. Ovo treba uraditi doslovno prvog dana od kada je sajt kreiran. Svakako da će biti potrebno određeno vreme da dostignete relevantan broj poseta kako bi bilo moguće iz Google analitike izvući relevantne zaključke, ali verujte mi na reč da je u dugom roku ovaj besplatni alat zlata vredan.

Prvi korak: Potrebno je prijaviti se na Google analitiku i kreirati nalog
Drugi korak: Instalirati kod za praćenje na vašem sajtu

  • Najlakši način je da instalirate ovaj plugin i ubacite kod za praćenje
  • Ili da kopirate kod na svaku stranicu sajta koju želite da pratite i to neposredno iznad <head> taga

Detaljno uputstvo kako instalirati Google analitiku možete da pronađete na ovom linku: Google analitika za početnike.


AKTIVACIJA GOOGLE SEARCH CONSOLE

Ako je Google analitika tek sada instalirana na vaš sajt, nećete moći da iskoristite ovaj alat u potpunosti zato što nema dovoljno podataka koje alat može da obradi.
Međutim, pored Google analitike ovo će vam u budućnosti biti jedan od najvrednijih alata, pogotovo kako broj poseta na sajtu bude rastao. Kako instalirati i koristi Google search console alat možete pronaći ovde: Kako efikasno da koristite Google Search Console alat.


DA LI JE VAŠ SAJT OPTIMIZOVAN ZA MOBILNE TELEFONE?

 

SEO Optimizacija

Početkom 2015. godine Google je objavio da će optimizovanost sajta za mobilne telefone uzimati kao jedan od faktora prilikom rangiranja, što u suštini znači da će vaš sajt biti na neki način kažnjen ukoliko nije optimizovan za mobilne telefone.

Dobra stvar je što je skoro svaka WordPress tema već adekvatno optimizovana tako da bude pregledna i na mobilnim telefonima. Pogledajte neke od tema koje Thrive Theme nudi, koje su sve potpuno optimizovane za bilo koju veličinu ekrana.

Ovde možete proveriti da li je vaš sajt već optimizovan.

MOJ SAJT NIJE OPTIMIZOVAN! ŠTA DA RADIM?

Vaš sajt nije prošao test? Postoje dva načina kako to možete da rešite:


KREIRAJTE I UBACITE SITEMAP U WEBMASTER ALAT

Ono što svakako želite da uradite je da pomognete algoritmu Google-a da što lakše pronađe vaš sajt, i da pronađe sve što se na njemu nalazi.

Prvi korak: Instalirajte ovaj plugin kako bi generisao mapu sajta (sitemap)
Drugi korak: Dodaj sitemap u webmaster alat (pogledajte sliku) – Webmaster tool > Crawl > Sitemaps > Add Sitemap.

SEO Optimizacija


DA LI JE VAŠ SAJT INDEKSIRAN OD STRANE GOOGLE-A?

Biti indeksiran od strane Google-a znači da je Google otkrio vaš sajt i da ga uključuje u rezultate pretrage. To u suštini znači da je vaš sajt moguće pronaći pretragom na Google-u. Postoje dva načina kako ovo možete da proverite:

1. U Google search baru ukucajte sledeće: site:[domen svog sajta]. Trebalo bi da dobijete rezultate svog sajta. Ako to nije slučaj, znači da sajt još uvek nije indeksiran

SEO Optimizacija

2. Možete da proverite u Google webmaster alatu > Google Index > Index Status. Ukupan indeks ne bi trebalo da je 0

SEO Optimizacija

MOJ SAJT NIJE INDEKSIRAN! ŠTA DA RADIM?

Razlog 1: Robots.txt fajl blokira vaš sajt – Da bi se ovo proverilo, potrebno je uraditi sledeće: idite u WordPress Dashboard > Settings > Reading > i proverite da li je Discourage search engines from indexing this site. NE TREBA da bude obeleženo.
Razlog 2: Vaš sajt je potpuno novi – Da bi sajt bio indeksiran od strane Google-a, potrebno je neko vreme. Ovo je preuzeto sa zvaničnog Google foruma: Indeksiranje je proces koji može da potraje i koji zavisi od mnogo faktora. U suštini, mi ne možemo da predvidimo niti da garantujemo kada će i da li će Vaš sajt biti indeksiran.
Razlog 3: Nemate originalan sadržaj/sajt – Ovde se radi o sadržaju niskog kvaliteta ili sadržaju koji je preuzet sa drugih sajtova i Google je odlučio da ne indeksira sajt zato što ne doprinosi ni na koji način njihovoj zajednici.


PROVERITE STRUKTURU SVOJIH URL LINKOVA

URL je tekst koji koji se pojavljuje u navigacionom baru. Njega možete da posmatrate isto kao na adresu u kojoj stanujete ili adresu vaše kancelarije.

SEO Optimizacija

Ono što želite je da vaše URL adrese budu jasne i lepo struktuirane tako da budu jednostavne za čitanje, kako za posetioce sajta tako i za Google algoritam. U primeru iznad, samo na osnovu URL adrese mogu da vam kažem o čemu je članak. Google takođe voli lako čitljive adrese.

Da bi se ovo proverilo potrebno je da uradite sledeće: U WordPress dashoboard-u kliknete na settings, a zatim na permalink.

Post Name opcija je najbolja za SEO optimizaciju, zato što je kratka i jasna, ali isto tako možete da koristite i Day and name ili Month and name opciju ukoliko je datum objavljivanja članka bitan za vaš biznis. Isto tako, možete da koristite i personalizovanu strukturu gde vi određujete strukturu URL-a.

SEO Optimizacija

VAŽNO: ZA SAJTOVE KOJI POSTOJE DUŽE OD ŠEST MESECI

Ako vaš sajt postoji više od šest meseci, onda je bolje da ne menjate strukturu URL linkova. Ne zaboravite, URL je kao adresa i ako nju promenite može da dođe do gubitka trenutnog rangiranja. Ukoliko BAŠ morate da menjate strukturu, bolje je da angažujete nekoga ko ima više iskustva kako se ova promena ne bi odrazila na rezultate sajta.


PROVERITE BRZINU SAJTA I OPTIMIZUJTE JE

Google bolje rangira brže sajtove tako da je ovo veoma bitan faktor o kom treba povesti računa. Sjajan rezultat je sve ispod dve sekunde, ali bilo kakvo poboljšanje imaće pozitivan uticaj na vaš sajt. Ovde možete da proverite brzinu sajta:

KAKO DA OPTIMIZUJETE SAJT DA BUDE BRŽI
  1. Instalirajte Caching Plugin – Ono što ovaj plugin u suštini radi je da ubrzava vaš sajt tako što generiše statičnu stranicu, odnosno WordPress ne mora svaki put kada pokreće stranicu da preuzima podatke iz baze
  2. Kompresujte slike – Veličina slike koju sajt mora da učita veoma utiče na brzinu sajta. Slike veoma lako možete kompresovati uz pomoć Kraken
  3. Morate da vodite računa da su WordPress tema koju koristite, kao i plugini koje imate uvek ažurirani poslednjom dostupnom verzijom. Pre nego što odradite ažuriranje, obavezno napravite rezervnu kopiju sajta, u slučaju da nešto ne bude kako treba
  4. Sve video-snimke koje kačite na sajt, obavezno hostujte sa nekih drugih sajtova (YouTube, Wistia itd).
  5. Prestanite da koristite slajdere! Usporavaju vaš sajt i nisu dobri iz mnogih drugih razloga

OPTIMIZUJTE SLIKE TAKO DA IH GOOGLE VIDI

Nemojte da zaboravite da je Google pretraživač robot i da on ne može da vidi sliku kao ljudsko biće, ali može da vidi vaše slike ako utrošite malo vremena i optimizujete ih, odnosno opišete na pravi način. Ovo ima dvostruki benefit, Google će lakše da odredi o kojoj temi pišete, a i ako neko bude vršio pretragu preko slika (Google Image Search) vaš sajt će se pojaviti među rezultatima.

Tri elementa koja vaša slika mora da ima kako bi bila SEO optimozovana:

  1. Opisno ime fotografije – Slika koju ubacite na sajt nikako ne sme da ima naziv poput DSC0485. Fotografija mora da ima ime koje će najbolje da opiše ono što se na njoj i nalazi. Na primer, webmaster-alat-za-pocetnike, neka sve bude malim slovima sa srednjom crticom između reči
  2. Opisan naziv fotografije
  3. Alt tekst – Kada pišete alt tekst, napišite ga tako da ukoliko se slika iz bilo kog razloga ne prikazuje posetiocu on može da zna o čemu je slika

ISPRAVITE NEISPRAVNE LINKOVE  

Uz pomoć Google webmaster alata možete da proverite da li na sajtu imate neke neispravne linkove. Kliknite na Crawl Errors i onda na Not Found tab i pokazaće vam sve neispravne linkove na vašem sajtu. Neispravan link je link koji ili ne radi ili ne upućuje nigde.

SEO Optimizacija

Ovo može da se desi iz više razloga, ali neki od najčešćih su:

  • Sadržaj na koji link upućuje više ne postoji – ovo se dešava kada se sajt ugasi. Na primer, kada neki sajt prestane sa radom, a vi ste u nekim od vaših tekstova linkovali na taj sajt, taj link više neće raditi
  • Sadržaj na koji link upućuje postoji, ali ima promenjenu adresu – ovo se dešava kada sajt iz nekog razloga odluči da promeni URL a pritom ne postavi odgovarajuće preusmerenje linka
  • Sadržaj na koji link upućuje postoji, ali ste pogrešno ukucali naziv (izostavljeno slovo, crtica ili nešto slično).

Ako otkrijete da imate neispravnih linkova na sajtu, ono što morate da uradite je:

  • Otkrijete zašto link ne radi više
  • Obrišete link ili ga osvežite novim koji radi

INSTALIRAJTE SEO PLUGIN

Moja preporuka (i ono što ekipa MM koristi) je WordPress SEO by Yoast. Ovo je svakako jedan od najboljih, ako ne i najbolji, besplatnih SEO plugin-ova. Ono za šta ćete koristiti najviše ovaj plugin je optimizacija postova – naslov, URL, meta opis i gustina ključnih reči u tekstu. Vrlo je jednostavan za korišćenje, a veoma efikasan.

Ako su sve ove stvari odrađene na vašem sajtu, sa sigurnošću ste ispred većine sajtova na internetu što se SEO optimizacije tiče. 

Studirao marketing u Subotici i o trošku Evropske unije skitao po Evropi, kao erasmusovac u Letoniji i Belgiji. Bavi se online marketingom već četiri godine i štreberski prati sva nova dešavanja. Uvek na vrhu! Sve što zaradi troši na putovanja i potpuno netipično za Balkanca – voli sport.

Leave a comment: