Kako napisati CV [5 besplatnih šablona]

By Lazar / January 26, 2017
Kako napisati CV

Kada aplicirate za različite poslove, ono što uglavnom svaka kompanija traži, pored nekih osnovnih podataka, je svakako i Curriculum Vitae, odnosno CV. On treba da predstavlja vašu proširenu ličnu kartu u kojoj ćete navesti ono što je relevantno za poziciju za koju se prijavljujete. U tekstu ispod ćemo objasniti kako napisati CV, odnosno šta sve treba da se nađe u vašem CV-u, daćemo vam nekoliko saveta kako CV treba da izgleda, kao i nekoliko besplatnih šablona koje možete da iskoristite kako bi vaš CV izgledao što profesionalnije.

Šta  svaki CV treba da sadrži

Svaki CV treba da sadrži određeni broj standardnih informacija koje ćemo podeliti u nekoliko podgrupa:

  • Lični podaci i kontakt informacije. Većina biografija počinje sa ličnim podacima, a u pitanju je odeljak u kojem treba da navedete svoje ime, prezime, kao i datum rođenja. Pored toga, u ovom delu je veoma važno da ostavite i kontakt podatke, kako bi poslodavac mogao da vas kontaktira – broj mobilnog telefona, email adresa i evenutalno URL do Linkedin profila (ukoliko ste oglas pronašli na Linkedin-u).
  • Radno iskustvo. U ovom delu treba, hronološki, da navedete poslove koje ste do tog momenta radili ili koje još uvek radite. Ono što se preporučuje je da krenete od najskorijeg iskustva pa da idete unazad i dodajete poslove koje ste radili pre toga, i tako dalje.
  • Školovanje i dodatne kvalifikacije. U ovom delu, takođe hronološki, počevši od najskorije stečene diplome, navedite šta ste sve završili. Pored standardnih fakulteta, sve više su popularne i jednogodišnje škole ili kursevi, tako da slobodno i njih uključite u ovu sekciju. Ovde treba da navedete maksimalno dve, tri stvari za koje smatrate da su najrelevantnije za posao za koji se prijavljujete. Nema potrebe da pišete koju ste osnovnu ili srednju školu završili (osim ukoliko ne smatrate da je ta informacija bitna za posao za koji se prijavljujete).
  • Veštine. U ovom delu treba da uključite sve što znate da radite, a smatrate da je relevantno za poziciju, kao što je poznavanje jezika, poznavanje rada na računaru, korišćenje određenih programa, treninzi/kursevi na kojima ste bili, itd.

Najvažnija stvar je da za svaki posao za koji aplicirate, pravite poseban CV. To ne znači da pišete potpuno novi, ali treba da ga prilagodite poziciji za koju aplicirate. Na primer, ako se u oglasu za posao izričito zahtevaju neke stvari, to ćete obavezno uključiti u CV, recimo traži se da posedujete vozačku dozvolu B kategorije, stavite u deo sa veštinama.

Šta ne treba da stavite u CV

Postoje neke stvari koje poslodavca ne zanimaju i koje će vam samo oduzeti prostor i možda odvući pažnju od onih relevantnijih i bitnijih stvari. Na primer, visina plate na prethodnom radnom mestu ili razlog zašto ste napustili prethodni posao. Isto tako, vaše bračno stanje ili koliko dece imate, nije potrebno stavljati u CV. Zatim, reference za prethodne poslove koje ste obavljali, zauzeće vam mesto, a možda poslodavac i ne želi da proverava to. Ako smatrate da potencijalno može da vam traži reference, onda ih odštampajte na posebnom listu i ponesite sa sobom, pa ako vam poslodavac zatraži dajte mu.

Koliko dugačak CV treba da bude

Idealno, dobar CV ne bi trebalo da bude duži od dve stranice A4 formata, a nikada duži od tri stranice. Trudite se da sadržaj koji se nalazi u CV-u bude jasan, struktuiran, koncizan i relevantan. Umesto celih rečenica, koriste bullet points, na taj način ćete smanjiti količinu prostora koja vam je potrebna, a i CV će izgledati mnogo preglednije. Stavite se u ulogu poslodavca, i zamislite da dobijete sto prijava za posao, mnogo je lakše čitati CV na dve strane koji je pregledan i strukturian, nego CV na pet strana koji je pisan kao esej.

Saveti za pisanje CV-a

  • Trebalo bi da imate nekoliko verzija CV-a. Kao što sam već napomenuo, nije preporučljivo da šaljete generičan CV za svaku poziciju, trebalo bi ga prilagoditi zahtevima poslodavca koji su navedeni u opisu posla. Takođe, dobro je i da imate CV napisan na engleskom jeziku, jer se danas i to sve više traži.
  • Budite kratki, ali jasni. CV treba da vam bude što pregledniji i treba da se uklapa u one dve strane o kojima smo pričali. Tu treba da stoje samo ključne stvari koje mogu biti relevantne za poslodavca. Kada dobijete poziv na intervju, tu ćete dobiti šansu da kažete i ono što možda niste u CV-u.
  • Budite iskreni. Možete pasti u iskušenje da posao koji ste radili ili studije koje ste završili ishvalite malo više nego što treba kako biste izgledali bolje. Imajte na umu da ne znate ko će sedeti sa druge strane stola, možda baš vaš bivši kolega koji tačno zna šta pozicija koju ste radili podrazumeva. Ili će vam postavljati takva pitanja koja su usko vezana za ono što ste naveli da ste radili kroz koja će videti da vi to baš i ne znate. Kada ste uhvaćeni za jednu stvar da ste slagali, gotovo sigurno je da su vam šanse da dobijete taj posao minimalne. Tako da je uvek bolje biti iskren.
  • Proverite format CV-a. Kada napišete CV, pogledajte njegov format. Da li vam je prenatrpan? Da li ima previše prostora? Da li ste konzistentni u formatiranju (boldovano, italic, razmaci itd) i da li vam celokupan CV izgleda profesionalno? Kada ste zadovoljni, dajte ga makar još jednoj osobi da pogleda i da vam kaže svoje mišljenje.
  • Gramatičke greške. Svakom može da se potkrade po koja gramatička greška, ali kod CV-a morate biti posebno pažljivi. To su neke od stvari koje mogu da naprave razliku prilikom odabira kandidata. Dva, ako treba i tri puta proverite da li vam je CV gramatički ispravno napisan.

 

Kada tražite posao, CV je vaše najjače i najvrednije oružje. Nemojte da ga otaljate i napišete isključivo iz razloga da biste ga imali u arhivi i poslali kada vam neko zatraži. Izdvojite vreme, i uradite to kako treba, videćete, višestruko će vam se isplatiti.
Da li vam je ovaj članak bio od pomoći? Koje još trikove vi koristite prilikom pisanja CV-a?

Studirao marketing u Subotici i o trošku Evropske unije skitao po Evropi, kao erasmusovac u Letoniji i Belgiji. Bavi se online marketingom već četiri godine i štreberski prati sva nova dešavanja. Uvek na vrhu! Sve što zaradi troši na putovanja i potpuno netipično za Balkanca – voli sport.