Kako Donald Trump koristi društvene mreže u predsedničkoj kampanji?

By Bojan / February 17, 2016

U SAD se približavaju izbori. Dve najveće stranke, demokrate i republikanci, prvo moraju da izaberu predstavnike u svojim redovima, a onda i izađu na crtu jedni drugima. Kandidati na razne načine predstavljaju svoje programe, a jedan od veoma zastupljenih vidova je internet kampanja. Jedan kandidat je ovom vidu oglašavanja dao najviše prostora, a to je Donald Trump.

Ako postoji nešto što ide u prilog Trump-u, uprkos njegovim kvazi-fašističkim stavovima i zastupanju zabrane ulaska svim muslimanima u SAD, to je njegova popularnost na društvenim mrežama. On ima preko 6,2 miliona pratilaca na Twitter-u i 5,7 miliona fanova na Facebook-u. Osim na Twitter-u i Facebook-u, Trump je prisutan i na Youtube-u, Instagram-u, Vine-u, Periscope-u… SVUDA!

Donald Trump

Uspešno koristi Instagram video

Njegovi video-klipovi na Instagram-u su budućnost američke politike. Trump voli da deli kratke klipove kako na Instagram-u, tako i na Vine-u, Twitter-u i Facebook-u. Ovi kratki video-klipovi su evoluirali od njegovog prisustva na Youtube-u (Trump-ov kanal do sada ima preko 1,3 miliona pregleda). Na većini klipova Trump viče pokušavajući tako da predstavi svoje stavove, a nije mu strano ni napadanje, ni vređanje drugih kandidata. To je njegov stil.

Should I do the #GOPdebate?

A video posted by Donald J. Trump (@realdonaldtrump) on

Procenjeno je da će predsednički kandidati zajedno na TV reklame potrošiti 4,4 milijarde dolara, dok će Trump potrošiti samo 1% sredstava koje planira da potroši Jeb Bush na ovaj vid oglašavanja.

Twitter je važan deo njegove kampanje

Trump većinu svojih tvitova objavljuje u večernjim časovima, kada su njegovi zaposleni otišli kućama. Dve najvažnije stvari za slavne na društvenim mrežama je da budu autentični i da daju svojim obožavaocima ono što oni žele.

Trump-ovo prisustvo na Twitter-u tokom važnih događaja je postalo ključ njegovog nastupa na društvenim mrežama. Najviše se istakao tvitovima za vreme dodele Oskara, kao i tokom Demokratske debate. Za vreme debate najviše komentara je imao na Hilari Klinton i njeno kašnjenje, nakon što je za vreme reklama uhvaćena u redu za toalet. Mislim da je odlično to što njegovi fanovi mogu da prate ove događaje, a istovremeno i ono što on o njima misli.

#AskTrump

Trump je pokrenuo hashtag #AskTrump kako bi odgovarao na pitanja svojih birača, ali i onih koji ga ne podržavaju. Naravno, kao i svagde, veliki broj ljudi je ovo iskoristio kako bi se rugao Trump-u ili ga ismevao. Na veliki broj pitanja Trump je odgovorio, i to u svom stilu. Pravio je kratke video-klipove umesto da napiše tekstualne poruke.

Mora mu se odati priznanje da se i u ovom poslu odlično snašao i dobio više pozitivnih reakcija nego negativnih. Takođe bilo je i veoma zanimljivih tvitova koje možete pogledati ispod:

 

Da li se ovakav vid kampanje može isplatiti?

Postavlja se pitanje koliko su efikasne društvene mreže u odnosu na tradicionalne marketing kanale u politici? Da li je Donald Trump dobio ili izgubio kada je veći značaj dao internet kampanji? Za sada se čini da se odlučio na pravi korak, jer mu ovakav nastup donosi dobre rezultate.

Naravno Trump nije prvi koji je koristio internet marketing kao glavni kanal promocije u političkoj trci. Odličan primer je Jeremy Corbyn koji je ovakvom kampanjom došao na čelo Laburističke partije u Britaniji.

To što Trump ne troši velike svote novca na oglašavanje preko TV-a ne znači da i na ovom mediju nije uveliko prisutan. Društvene mreže, kao Facebook i Twitter, su postali neki vid medija gde se vesti vrlo brzo šire, a one koje su izazvale najviše pažnje vrlo brzo budu komentarisane i na malim ekranima. Sigurno je i ovo jedan od razloga zašto Trump veoma često u svojim postovima i tvitovima koristi govor mržnje (stav o muslimanima ili napad na novinarku).

Kada su upitali Trump-a da prokomentariše svoj uspeh da društvenim mrežama on je odgovorio: “To je sjajno! Kao da imaš svoje sopstvene novine, a nemaš gubitke!”

Ipak, određene novine su pokušale da odgovore Trump-u tako što više nisu prenosile njegove stavove koje izražava preko društvenih mreža. To je druga strana medalje koju ovaj republikanski kandidat mora da prihvati zbog načina na koji vodi svoju kampanju.

Da li su virtuelni glasači pravi glasači?

Postavlja se pitanje koliko će Trump-ovih pristalica sa društvenih mreža stvarno glasati za njega. Dosta je jednostavnije pritisnuti dugme like nego stvarno izaći na izbore i glasati za svog kandidata. Nadalje, društvene mreže su još mlade, kao i većina njenih korisnika, pa se postavlja pitanje koliko Trump-ovih pristalica ima pravo glasa? I na kraju, ukoliko pratite nekoga na društvenim mrežama, ne znači da se slažete sa njim/njom.

Preostaje da vidimo kako će se Trump-ova kampanja preliti na izborni rezultat. Ali, isto tako, kako će naši političari ispratiti ovaj pokušaj kampanje. Kod nas takođe počinju pripreme za predstojeće izbore. Šta mislite ko će najviše uložiti u internet kampanju i ko će pokušati da kopira Trump-a?

Završio Ekonomski fakultet na smeru Marketing i master studije na smeru Poslovni informacioni sistemi. Internet marketingom se bavi preko godinu dana i posebno je zainteresovan za email marketing i SEO optimizaciju. Obožava sport i nutelu jede isključivo velikom kašikom.