Kako da napišete savršen naslov za vaš tekst?

By Gojko / May 15, 2015

U jednom od ranijih tekstova sam objasnio koliko je blog koristan za biznis. Kada pišete članak za svoj blog, posebno obratite pažnju na naslov. Kvalitetan naslov predstavlja polovinu uspešnog teksta, a razlozi za to su mnogobrojni.

Ukoliko imate loš naslov koji ne privlači pažnju i koji ne izaziva kod ljudi želju da kliknu na njega, ostatak teksta će biti potpuno beskoristan. Koliko god tekst posle njega bio kvalitetan, sadržajan ili inspirativan, on neće imati nikakvu svrhu, zbog toga što će ostati nepročitan.

Određeni stručnjaci u ovoj oblasti smatraju da bi ljudi trebalo da posvete polovinu svog vremena na smišljanje naslova, a polovinu vremena na pisanje teksta. Ovo ima smisla ako su israživanja pokazala da će osam od deset ljudi pročitati naslov vašeg teksta, a samo dvoje od tih deset će pročitati ostatak napisanog.

Kada znate koliko je naslov bitan i koliko od njega zavisi posećenost vašeg bloga, postavlja se pitanje: kako napisati dobar naslov? Odnosno, šta je to što određeni naslov čini dobrim ili, sa druge strane, zbog čega su neki naslovi loši?

U nastavku teksta ću navesti pravila o tome kako napisati dobar naslov i šta treba izbegavati ukoliko želite da vaši naslovi budu uspešni.

Kako da napišete savršen naslov za vaš tekst

  1. Naslov treba da bude kratak i zanimljiv

Ovo je bitno iz dva razloga. Prvi razlog je to što ljudi ne vole da čitaju predugačke naslove, kao i da im je pažnja koju posvećuju stvarima na internetu suviše kratka za tako nešto.

Drugi razlog je tehničke prirode. Ma koliko dugačak naslov bio, na rezultatima pretrage će se prikazati samo 65 karaktera, a ostatak će biti isečen. Na taj način čitalac neće pročitati sve što ste vi želeli, a i delovaćete neprofesionalno.

Naravno, ne treba preterivati u skraćivanju naslova, pogotovo ako se zbog toga gubi smisao. Praksa je utvrdila da je najidealnije da naslov ima šest reči, ali toga se ne treba slepo držati. Slobodno ga produžite ukoliko vidite da ćete smanjivanjem broja reči ostati nedorečeni.

Primeri ovakvih naslova su:

KAIZEN – Poslovna filozofija Japanaca

Digitalni storiteling – Oglašavanje pričanjem priče

Najpopularnije društvene mreže [ Infografik ]

Moć reči

Šta je Instagram i kako funkcioniše [ Infografik ]

 

  1. Brojevi, liste

Kako da napišete savršen naslov za vaš tekst?

Pažnju čitalaca mnogo više privlači naslov koji počinje određenim brojem. Istraživanja su pokazala i da je slična reakcija ljudi kada vide kontrast u boji, kao i kada vide broj među slovima. Pažnja im se u takvim situacijama drastično povećava.

Ovakvi naslovi čitaocima daju mnogo jasniju sliku o tome šta će pisati u tekstu, i ti tekstovi deluju preglednije. Liste pogotovo predstavljaju sadržaj koji je lak za čitanje, zbog čega spadaju u najčešće otvarane stranice na blogovima.

Primeri ovakvih naslova su:

SEO optimizacija – 10 najvažnijih faktora koje Google koristi prilikom rangiranja

5 korisnih saveta za uspešan digitalni marketing koje možete primenti danas

7 načina da povećate broj fanova na Facebook stranici

Najbolji citati – Top 10 biznis citata

 

  1. Određene reči su se pokazale bolje u naslovima u odnosu na neke druge

Ovde bih naglasio da koristite prideve – korisno, savršeno, neophodno, ali da u tome ne preterujete. Osim prideva, neke reči su se pokazale kao izuzetno upadljive i važne za naslove, poput: razlozi, načini, saveti, trikovi, tajne, ideje, tehnike, strategije, činjenice, metode, statistike

Primeri ovakvih naslova su:

Savršena prezentacija u 6 koraka – trikovi i saveti

3 razloga zašto je email marketing bolji od društvenih mreža?

5 načina da povećate efikasnost AdWords oglasa

Marketing strategije bez ulaganja novca

Statistički podaci zbog kojih ćete poboljšati vizuelizaciju u svom marketingu

Upotrebom ovih reči, povećaćete želju čitaoca da pročita ostatak teksta. Ali treba napomenuti i to da će ove reči doprineti kvalitetu vašeg naslova isključivo ukoliko se koriste smisleno i pametno. I naravno, ako se ne preteruje.

 

  1. Koristite negaciju u svojim naslovima

Ova praksa se pokazala kao veoma uspešna u privlačenju pažnje. Reči poput: greške, stanite, nemojte, prestanite, izbegavajte… su se pokazale kao veoma kvalitetne za naslove. Stavljanjem negacije u vaše naslove možete povećati čitljivost vaših tekstova i po nekoliko puta.

Primeri ovakvih naslova su:

Društvene mreže – 5 grešaka koje mogu da upropaste vaše planove

Početničke email marketing greške koje treba izbegavati

5 grešaka u internet marketingu koje preduzetnici ponavljaju

Greške prilikom AdWords oglašavanja

 

  1. Postavljajte pitanja

 

Kako-da-napišete-savršen-naslov-za-vaš-tekst?

Ovakav potez prilikom pisanja naslova može da bude izuzetno isplativ. On podstiče čitaoca na akciju i jasno mu govori na šta će biti odgovoreno u ostatku teksta. Na taj način, čitalac odmah može da odluči da li ga odgovor na to pitanje zanima ili ne.

Primeri ovakvih naslova su:

Freelancing – kako do posla?

Zašto su ovo najbolje reklame? Top 10 najkreativnijih reklama

Da li je Freelancing posao budućnosti?

Kako se koristi haštag?

Kako izabrati prave ključne reči za AdWords oglašavanje?

 

  1. Pokušajte da edukujete čitaoce svojim tekstovima

Ljudi vole da čitaju tekstove i da uče nove stvari zbog kojih će biti bolji u određenim životnim oblastima ili u poslu kojim se bave. Upravo tekstovi koji im u tome pomažu su uvek dobrodošli i rado čitani.

Ovde se podrazumevaju tekstovi koji počinju sa: kako da… i sa takvim naslovima uglavnom nema greške. Ukoliko osobu nešto zanima kako to da uradi, ogromne su šanse da klikne na ovakav tekst.

Naravno, ukoliko pišete blog sa mnoštvom edukativnih tekstova, nije preporučljivo da vam svi tekstovi počinju sa kako da… Zbog toga, uključite kreativnost, iskoristite neke od gore preporučljivih reči ili iskoristite neke nove (priručnik, vodič i slično).

Bez obzira kakav naslov odabrali, nećete pogrešiti ukoliko se odlučite za pisanje tekstova koji donose korist čitaocu. Svaki takav tekst će vremenom sve više vredeti i njime ćete dugoročno povećati kvalitet sajta.

Primeri ovakvih naslova su:

Kako uvećati broj pratilaca na Twitter-u

Kako izabrati najbolji plugin za WordPress? 10 pluginova koji bi trebao imati svaki veb sajt

Facebook oglasi – kako kreirati Facebook oglas

SEO optimizacija – kako da sebi olakšate pretragu na guglu

Kako da kreirate QR kod u 4 koraka

SEO optimizacija – kako koristiti forume prilikom izgradnje linkova

Društvene mreže i hejt komentari – Kako treba reagovati na njih?

 

  1. Prilagodite vaš naslov SEO optimizaciji (kako bi se bolje prikazivao na pretragama)

Naslov bi trebalo da bude jedinstven i kreativan, ali ga je potrebno i uklopiti sa ključnom reči koja je važna za taj tekst. U protivnom, tekst će se lošije pozicionirati na Google-ovim stranicama.

Naravno, nikako ne treba žrtvovati smisao i lepotu naslova zbog prilagođavanja SEO optimizaciji, ali treba imati i ovaj podatak na umu. Inače, ovo je veoma problematičan posao na ovim prostorima zbog mnoštva padeža, rodova i ostalog. Za engleski jezik je ovo znatno jednostavnije.

Savršeno bi bilo da se ključna reč teksta pojavi u naslovu, i to da se pojavi u istom padežu, rodu i broju, kako bi se tekst bolje pozicionirao na Google-u. Dakle, ukoliko je ključna reč  teksta blog, ne bi bilo poželjno da u naslovu da stoji: blogu, blogovima, bloga ili bilo koja druga varijacija te reči.

Sa druge strane, šta je ono što određeni naslov čini lošim?

Kako da napišete savršen naslov za vaš tekstKako da napišete savršen naslov za vaš tekstKako da napišete savršen naslov za vaš tekst

 

Kada razmišljate o naslovi najvažnija stvar je to da on mora da bude povezan sa tekstom. Ovo je najveća greška koju možete napraviti.

Nemojte da pišete tabloidne naslove koji najavljuju senzacionalna otkrića, a ispod kojih se kriju prazni tekstovi od kojih nemate apsolutno nikakve koristi.

Nemojte da pišete naslove koji nisu istiniti. Odnosno naslove koji su tu da privuku pažnju zbog toga što otkrivaju neku informaciju koja se ne nalazi u tekstu.

Ovakvi naslovi će svakako povećati broj ljudi koji će kliknuti na njih, i takvi tekstovi će biti mnogo čitaniji od onih sa istinitim i realnim naslovima. Mada vam ovo nikako ne bih preporučio, zbog toga što se radi samo o kratkoročnim uspesima.

Ovo je dugoročno izuzetno loše. Ukoliko dva, tri puta izigrate poverenje čitalaca na ovakav način, oni će prestati da vas čitaju, ma koliko vi podigli kvalitet vaših tekstova nakon ovakvih prevara.

Osim toga, velika greška je ako naslov nije specifičan, odnosno ukoliko čitalac odmah ne shvata u čemu se u tom tekstu radi.

Koliko god taj tekst bio koristan ili informativan, čitaocu to neće mnogo značiti ukoliko niste specifično odredili za šta će biti koristan ili kakve informacije će kroz njega saznati.

Primer ovakvog naslova je:

Saznajte kako da postanete bolji nego što ste bili do sada

 

I na kraju, kako izabrati najbolji naslov?

Kako da napišete savršen naslov za vaš tekst?

Kao najbolji oblik odabira naslova je da napišete desetak naslova za svaki tekst, pa da izaberete najbolji. Konsultujte se sa nekim i na osnovu povratnih informacija izaberite najbolji.

Ukoliko se radi o naslovu posta na društvenim mrežama, ne postoji bolji način za izbor naslova od testiranja više njih. Onaj koji obezbedi najviše lajkova, komentara i zbog kojeg se najviše puta klikne na link koji vodi ka tekstu, je verovatno onaj pravi.

Ne zaboravite da prilikom testiranja pokušate da objavite članke u približno isto vreme tokom dana ili istog dana tokom nedelje, kada ima približno jednako posetilaca. U suprotnom, broj reakcija na njega možda neće biti samo zbog kvaliteta naslova.

I da sumiramo na kraju.

Cilj pisanja naslova je da pogodite suštinu teksta i da privučete pažnju čitalaca, a da ostanete iskreni i realni. Imajte ovo na umu kada budete pisali naslov za vaš sledeći tekst.

Tako da, ukoliko niste sigurni da je naslov za koji ste se trenutno odlučili onaj pravi, strpite se i sačekajte inspiraciju da ponudi drugi. Ipak se radi o delu teksta od kojeg zavisi sve ostalo.

Diplomirao marketing na Ekonomskom fakultetu u Novom Sadu. Zainteresovan za internet marketing i primenu društvenih mreža u svrhe biznisa, kao i za SEO optimizaciju sajtova. Smatra da su za uspeh neophodne stalne inovacije i kreativnost. Obožava sport i komedije.

Comments are closed