Intervju – eksperti su rekli o Google Adwords-u

Google Adwords je jedna od najvažnijih disciplina internet marketinga. Kako bi smo vam što više približili ovaj vid oglašavanja napravili smo intervju sa osobama koji se ovim poslom već dugo bave. Svoje iskustvo i savete sa vama će podeliti Ivan Bildi, Ivana Petrović i Vlada Ilić.

1. Kazite nam nesto o sebi i svojim počecima u oblasti internet marketinga?

Ivan Bildi

Internet marketingom se bavim već 6 godina, a agencija je osnovana pre 3 godine i usluge koje pružamo su vođenje plaćenih kampanja za klijente na Google i FB, takođe upravljanje nalozima društvenih mreža. Pored ovih klasičnih usluga, držmo treninge i obuke za one koji žele samostalno da se obuče da se time bave.

Ja sam ušla u svet internet marketinga 2009. godine, tokom studija sam dobila ponudu za part time posao u jednoj od vodećih evropskih internet prodavnica, a nakon studija sam prešla u puno radno vreme i rad na 12 različitih tržišta u Evropi, u marketing sektoru. Zapravo mislim da prvo radno mesto dosta definiše naš dalji razvojni put te sam ja pored svog supruga dobila taj preduzetnički duh. Dok je suprug počeo sa razvojem naše internet prodavnice Prirodni Lek davne 2010.godine, što je bilo vrlo interesantan poduhvat jer u to vreme online prodavnica u Srbiji je jako malo. Ova prodavnica i dalje funkcioniše i na njoj pratimo razvoj domaćeg tržišta i primenjujemo nove trendove u oglašavanju. Na ovaj način našim domaćim klijentima možemo da ponudimo informacije iz prve ruke o internet marketingu domaćeg tržišta.

Najčešće naši klijenti žele da povećaju prodaju ili izvoz i mi im tu pomažemo analizom tržišta i identifikacijom i realizacijom najpovoljijeg načina da komuniciraju sa svojim kupcima ili klijentima, kao i razvojem i realizacijom strategija za poboljšanje učinkovitosti marketinških kampanja.

Agencija Optimus Media je osnovana od strane supruga i mene, gde je meni džentlemenski prebačeno vođenje agencije. 🙂 Bavimo se ciljanim oglašavanjem na Internetu, u principu pronalaženjem i dovođenjem potencijalnih kupaca/klijenata na web strane. Takođe, nije sve prodaja, ima nešto i u brendingu, ali se opet sve svodi na identifikovanje ciljne grupe i komunikaciju sa njima.

Ivana Petrović
Vlada Ilić

Internet marketingom se bavim poslednje 4 godine. Sve je počelo kada sam u periodu između diplomiranja na Fakultetu organizacionih nauka i zaposlenja, odlučio da, uz pomoć druga, napravim sajt preko koga ću prodavati sitne kolače u Beogradu. Bilo mi je jasno da prodaja na internetu u mnogome zavisi od toga na kojoj će se poziciji sajt naći u rezultatima Google pretrage, pa sam počeo da se interesujem za SEO optimizaciju sajtova. Dosta sam čitao o tome i sve savete na koje sam nailazio sam primenjivao. Kada se više nisam zadovoljavao samo organskim posetama, počeo sam najpre sa plaćenim Facebook, a zatim i sa Google oglasima. Paralelno s tim, vodio sam naloge na društvenim mrežama Facabook, Twitter, Pinterest, Google+ i na taj način sam sticao iskustvo u community management-u. Uglavnom, trudio sam se da steknem što više znanja, testirao i učio na svojim greškama. A onda sam odlučio da se i sam osposobim za izradu sajtova, pa sam završio kurs za kreiranje sajtova u Joomli i WordPress-u i (ovaj put bez pomoći druga) pokrenuo drugi sajt - recepti za kolače, koji je imao za cilj da primenim tako stečeno teorijsko znanje i da nešto zaradim od AdSense-a. Nakon nešto više od dve godine rada i usavršavanja, sada sam vođa timova koji se bave Google AdWords oglašavanjem i SEO optimizacijom sajtova klijenata.

Agencija CreITive je osnovana 2011. godine, a bavi se pružanjem usluga iz oblasti internet marketinga, kao i razvojem web sajtova i mobilnih aplikacija. U agenciji radi više od 20 mladih, profesionalnih, kreativnih i ambicioznih ljudi. Radeći kao dobro uigran tim, oni se trude da svakom klijentu pruže i više od onoga što on očekuje. Taj trud se isplatio, a konstantni rast poslovanja krunisan je otvaranjem predstavništva u Dubaiju, avgusta prošle godine. Okrenutost ka vođenju globalnog biznisa će svakako biti naša dugoročna orijentacija.

2. Budući da među našim čitaocima ima i onih koji se prvi put susreću sa AdWords vrstom oglašavanja, možete li ukratko objasniti šta su to zapravo Google AdWords oglasi?

Ivan Bildi

Za one koji se prvi put susreću sa terminom Google oglasa, dao bih sledeće objašnjenje. Google oglasi čine 3 celine, prva su oglasi koji se pojavljuju u rezultatima google pretrage bilo na vrhu pretrage ili sa desne strane. Ovi oglasi se aktiviraju kada korisnik u ptretraživač ukuca ključnu reč za koju smo mi kao oglašivač ponudili određen iznos novca.

U zavisnosti od ponuđene cene, kvaliteta same reklame i konkurencije mi dobijamo neku od raspoloživih pozicija na Google-u. Ovom vrstom reklame povećavamo našu vidljivost u rezultatima google pretrage i nudimo korisnicima ono što oni traže u datom trenutku.

Sledeću celinu čine baner oglasi koji se pojavljuju na sajtovima koji primaju google reklame. Mi kao oglašivači imamo nekoliko načina na koje možemo ciljati korisnike putem baner oglasa. Nabrojaću neke od načina: Po tome koji sadržaj čitaju, na osnovu njihovih interesovanja odnosno ostalih sajtova koje posećeju. Zatim možemo banere prikazivati ljudima koji su bili na našem sajtu (remarketing) ili pak birati određene sajtove na kojima želimo da se naš baner prikazuje, sve to naravno pod uslovom da taj sajt prima baner oglase.

Treća celina su video oglasi. To su videi koji se pojavljuju na Youtube pre početka videa, kao predloženi sledeći video ili u rezultatima pretrage na samom Youtube-u

Google Oglasi predstavljaju oglašavanje na Google listi rezultata pretrage, uz pomoć Adwords-a, ili oglašavanje koje se pojavljuje na drugim web sajtovima, kroz Google-ov AdSense program.

Firme svoje poslovne aktivnosti oglašavaju na Google-u, putem Google oglasa, da bi svoj brend izložili široj javnosti i privukli zainteresovane posetioce na svoj web sajt.

Najpoznatiji vid Google Oglasa su oglasi na pretrazi rezultata. Da bi se kreirali Google oglasi oglašivač mora da koristi Adwords, Google-ovu platformu za oglašavanje. Google oglasi se pojavljuju na Google stranici sa rezultatima pretrage (poznatije kao SERP) i označeni su bledo-žutom bojom, sa naznakom oglas u žutom dugmetu. Pozicije na kojima se pojavljuju Google oglasi mogu se zauzeti samo putem plaćenog oglašavanja dok se prirodni (poznatiji kao organski) rezultati ne mogu platiti Google-u, i zauzimaju se putem optimizacije sajta za pretraživač (poznatije kao SEO).

Pored ovih, postoje još i Google oglasi na koji se pojavljuju na partnerskim sajtovima, video i Youtube oglašavanje, oglašavanje na mobilnim platformama, remarketing odnosno targetiranje prethodnih posetilaca web sajta.


Ivana Petrović
Vlada Ilić

Google oglasi predstavljaju sistem plaćenih oglasa i glavni su marketinški proizvod Google korporacije, kao i njihov osnovni izvor prihoda. Pored oglašavanja na mreži za pretragu (Search network), moguće je i plasiranje oglasa na mnogobrojnim sajtovima koji spadaju u tzv. mrežu multimedijalnog oglašavanja (Display network). Tekstualne i/ili vizuelne oglase je moguće plasirati na osnovu interesovanja ciljne grupe (Interests), na osnovu tema sajtova kojima se oni bave (Topics), prema ključnim rečima (Display keywords) ili na ručno izabranim sajtovima (Placements). Oglasi se mogu prikazivati i onima koji su prethodno već posetili web sajt oglašivača (Remarketing). S obzirom na to da je Google vlasnik YouTube platforme, oglašavanje na istoj predstavlja treću veliku celinu u okviru AdWords oglašavanja.

3. Šta po Vašem mišljenju čini uspešnom jednu AdWords kampanju? Koja top tri saveta biste izdvojili za uspešan AdWords oglas?

Ivan Bildi

Uspeša adwords kampanja je ona kampanja koja prodaje proizvod ili uslugu i tu je kraj cele mudrosti. Top 3 saveta bi bila:

  • Pratiti koverzije. 
  • Konstantno optimizovati kampanju (na osnovu konverzija koje se prate)
  • Verovati brojkama, a ne savetima Srbinog malog (ako me razumete 😀 )

Da bismo mogli da pričamo o uspešnim kampanjama prvo je potrebno da znamo cilj kampanje. Bez cilja idemo kroz oglašavanje kao kroz maglu, nejasno nam je gde treba da stignemo i kako do tamo da dođemo.

Parametara za analizu ima dosta, vrlo je lako i skrenuti sa puta. Dakle, kampanja je uspešna ukoliko ispunjava ili premašuje zadate ciljeve oglašavanja.

Što se tiče kreiranje uspešnog oglasa, izdvojila bih: 

  • Fokus na jednistvenosti - nakon analize konkurencije pronaći ključne razlike i istaći ih u oglasima
  • Pružiti ekskluzivnu ponudu - Poželjna strategija za kreiranje oglasa obuhvata stavljanje cena, promocija ili neke ekskluzivne ponude u oglas.
  • Radite eksperimente oglasa. - Uvek testirajte više oglasa u jednoj oglasnoj grupi, iznenadićete se da nekada korisnici bolje reaguju na oglas koji se vama manje sviđa. 🙂


Ivana Petrović

Vlada Ilić

Svaka kampanja koja donosi prihode veće od troškova oglašavanja se smatra uspešnom. Nema veće satisfakcije za onog ko vodi kampanju od toga da ga klijent pozove i kaže mu da pauzira kampanju na par sati ili dana jer su mu kapaciteti popunjeni. Međutim, to nije lako postići. Potrebno je kako teoretsko znanje tako i praktično iskustvo za svakodnevno donošenje odluka i optimizovanje kampanje na osnovu brojnih raspoloživih statističkih podataka iz AdWords-a i Google Analytics-a. Optimizacija kampanje podrazumeva svakodnevno revidiranje pozitivnih i negativnih ključnih reči, praćenje i analiziranje pozicije oglasa, maksimalnih cena po kliku, uspešnosti oglasa, Click-through rate-a, bounce rate-a, ostvarenih konverzija i još mnogo toga.

  • ​Naglasite ono što vas čini jedinstvenim, ono po čemu se razlikujete od konkurencije (besplatna isporuka, duga tradicija, dobijene nagrade, podrška kupcima, mogućnost rezervacije, ...).
  • Upotrebite najmanje jednu ključnu reč za koju se oglašavate u tekstu oglasa (ako na primer oglašavate aranžmane za Tasos, neka vam headline oglasa bude “Aranžmani za Tasos 2015.“). 3. Klik na oglas mora odvesti onog ko je kliknuo na oglas baš na stranicu sajta na kojoj nudite tu konkretnu uslugu ili proizvod (klik na oglas za aranžmane za Tasos ne treba da vodi ni na početnu ni na stranicu sa svim aranžmanima za Grčku, već baš na stranicu s ponudama za letovanje na Tasosu).

4. Agencija u kojoj radite je Google-ov partner. Šta je sve potrebno uložiti da bi se ostvarilo jedno ovakvo partnerstvo, i šta ono predstavlja za agenciju u kojoj radite, a šta za Vaše klijente?

Ivan Bildi

Na svom blogu sam imao jedan ceo tekst posvećen upravo tome šta tačno znači biti Google partner. Ukratko, to je način da Google iz mora agencija prepozna one kvalitetne i da ih nagradi zvanjem "partner" agencije. Za klijenta je to prednost što može da utvrdi da ta agencija sa kojom planira da sarađuje ima neki kredibilitet. Da bi neka agencija postala Google partner mora da ima Google sertifikovanu osobu (osobu koja je položila Google ispite) zatim da ispunjava određen nivo kvaliteta samih naloga klijenata, to se svodi na primenjivanje najboljih praksi samog postavljanja oglasa i brige o klijentima. Kao poslednja stavka je minimalna potrošnja koju agencija mora da ima na tromesečnom nivou i ona iznosi 10 000USD.

​Da, Optimus Media je postala Google Partner početkom 2013. godine.

Ja bih proces kvalifikacije za Google Partner program podelila u segmente:

a. Kreiranje MCC agencijskog naloga - ovo je glavni (master) nalog u Adwordsu koji omogućava lakšu navigaciju i pregled svih adwords naloga koje agencija vodi. Takođe, omogućava korisniku da jednostavno dodaje nove Adwords naloge sa jednom, postojećom gmail adresom.

b. Na Partners portalu potrebno je kreirati agencijski nalog. U okviru ovog agencijskog naloga može da se prati i proces kvalifikacije za Partners program, koje stavke su ispunjene i šta vam je još potrebno za sertifikaciju.

c. Agencijski nalog mora da poseduje barem jednog Adwords profesionalca koji je vezan u Partners programu za Agencijski nalog i koji ima položen Adwords Fundamentals ispit, i jedan od naprednijih kurseva: Search Advertising, Display Advertising, Mobile Advertising, Video Advertising ili Shopping Advertising.

Sertifikovani Adwords Trener, Ivan Rečević, za Google kompaniju održava obuku za sertifikaciju nekoliko puta godišnje u LINK grupi trenutno, a na G+ stranici Google Adwords Srbija možete pratiti kada će biti naredni trening održan.

d. MCC nalog mora da potroši barem 10 000$ (u dinarskoj protivvrednosti ukoliko je nalog podešen za dinarsku valutu) budžeta u roku od 90 dana, u nalogu koji je barem aktivan 90 dana.

e. Najbolje prakse u vođenju naloga.

U Adwords nalozima koji su dodati u MCC nalog treba da dokažete da ste savladali osnove efikasnog upravljanja nalogom i da radite na maksimizaciji perfomansi kampanja. Google analizira klijentski nalog od vremena kada je linkovan u vaš MCC nalog.

​Google Partners status je nama doneo pre svega kredibilitet, zbog uslova koje je potrebno ispuniti za Google Partners program. Naprosto pre ćete svoj nalog poveriti na upravljanje Google Partneru nego pojedincu. Naši klijenti mogu biti sigurni da su u dobrim rukama jer ukoliko samo jedna od stavki za Google Partnera ne fukcioniše gubi se Partnerski bedž.


Ivana Petrović
Vlada Ilić

​Naša agencija je Google partner od 2012. godine. Da bi agencija dobila ovaj status, potrebno je da 1. Najmanje jedan zaposleni bude sertifikovan od strane Google-a, što znači da mora da položi AdWords Fundamentals ispit i jedan od sledećih, naprednih: Search Advertising, Display Advertising, Video Advertising ili Shopping Advertising. 2. Kampanje moraju da ispune minimalni traženi nivo kvaliteta koji definiše Google 3. Ukupna potrošnja na svim nalozima koji se vode mora da iznosi najmanje 10.000$ u prethodna 3 meseca.

Značaj statusa Google partnera za agenciju je višestruk. Pored satisfakcije i priznanja da ste dobri i priznati u onome što radite, ovaj status ima često odlučujuću ulogu u tome da li će potencijalni klijent izabrati baš vas za vođenje aktivnosti on-line marketinga. Takođe, značajan benefit se ogleda u tome što Google partneri prvi dobijaju informacije o predstojećim novinama, ali i uvid u razna istraživanja, trendove, studije slučaja, kao i pozivnice da prisustvuju Google event-ima u regionu. I konačno, partneri mogu da računaju na podršku account-a u Google-u koji je u svakm trenutku na raspolaganju, kako bi svojim sugestijama pomogao da se nalozi klijenata dodatno unaprede.

Za klijenta, saradnja s Google partnerom je garancija da će njihov budžet biti upotrebljen na pravi način i da će kampanja biti vođena po najboljoj Google praksi.

5. Imate li neku poruku za mlade osobe koje žele da se bave internet marketingom? Šta biste im savetovali prilikom traženja posla u ovoj oblasti?

Ivan Bildi

Za one koji tek počinju bih savetovao da prvo dobro teorijski savladaju materiju, da čitaju, gledaju klipove, idu na kurseve ili kupuju online kurseve. Zatim da počnu sve to da primenjuju u praksi bilo volontirajući u agenciji ili u firmi kojoj je tako nešto potrebno. Prilikom rada u praksi ide sledeći sloj učenja, opet internet, opet youtube, opet seminari i slično. Kada se dobro iskale neka podele sa svetom informaciju da oni to znaju, jer džabe biti i najbolji u svom poslu ako niko za vas nije čuo. Najbolji način da ljudi čuju za vas je deljenje stečenog znanja online u formi bloga, videa, live-stream-a ili čega god.... ljudi će početi da vas prepoznaju kao osbu koja se razume u tematiku i poveriće vam njihove kampanje na upravljanje.

Pošto je moje formalno obrazovanje vezano za marketing, jer sam diplomirala na osnovnim studijama na FON-u, smer menadžment, sa fokusom na marketing i dipomirala na master studijama, takođe na FON-u, na smeru marketing inženjering, marketing mi je tako-reći oduvek u krvi. Moj osnovni savet svima koji se bave internet marketingom bi bio edukacija!​

Čovek uči dok je živ pa stoga nemojte biti nadmeni i misliti da posle jedne dobre kampanje znate da se bavite internet marketingom jer sledeći udarac možete jako loše primiti. Konstantna edukacija je neophodna za osobe koje se bave, i žele da se bave internet marketingom, čak i kada pomislite da ste sve naučili, trendovi se menjaju, interfejsi oglašivačkih platformi se menjaju, tako da je neophodno konstantno učenje.

Prilikom traženja posla uvek je dobra praksa napraviti osvrt na prethodno iskustvo i precizirati parametre uspešnosti, na primer povećana prodaja za 15%, i slično. A za one koji nemaju iskustva, dok ga ne steknu moraće dosta da rade na dokazivanju vrednosti te bih ovde preporučila da se budućem poslodavcu da nekoliko ključnih ideja kako vi iz svog ugla vidite pravljenje uspešne marketinške kampanje. Kako je marketing prilično kreativan posao, ovde je koncept "thinking out of the box" ključan.

Ivana Petrović
Vlada Ilić

Osnova svakog internet marketinga je web sajt. Meni je lično mnogo značilo to što sam imao svoja dva sajta na kojima sam primenjivao stečena znanja do kojih sam dolazio. Zato bih savetovao mladima da naprave neki svoj sajt da bi se pomoću njega upoznali s kreiranjem i upravljanjem sadržajem istog, distribuiranjem tog sadržaja na društvenim mrežama, tehnikama SEO optimizacije, plaćenim oglasima, e-mail marketingom. Manje je bitno da li će se taj sajt baviti prodajom ili će biti informativnog karaktera. Sa takvim početnim iskustvom, ne samo da će mnogo lakše pronaći posao, nego će i nakon zaposlenja lakše nadograđivati to znanje u odnosu na to da ga stiču nule. A i kada se počne rad za klijente, radićete sa više sigurnosti i samopouzdanja.

Internet marketing podrazumneva razne procese i aktvnosti kao i brojne metode i tehnike. Moj savet je: identifikujte oblast koja vas interesuje, čitajte o njoj, učite i ne plašite se grešaka. Što više grešite, više ćete znati. Zvuči čudno, ali je tako.

Značaj neformalnog obrazovanja je ogroman. Ako nemate novac za kurseve, postoji ogroman broj besplatnih edukativnih materijala koji se mogu pronaći online. Danas, u 21. veku, znanje je putem interneta dostupnije više nego ikada ranije. Pitanje je samo hoćete li tu mogućnost iskoristiti ili ne.

Za kraj vam preporučujem da pogledate snimak profesora Dragana Varagića u kojem govori o tome zašto studenti imaju problem sa zapošljavanjem nakon studija. Meni je dosta značio. Verujem da će i vama. Srećno!