Kako Facebook News Feed algoritam funkcioniše (i šta je sledeće?)

News Feed algoritam

Facebook je nedavno održao svoju godišnju konferenciju pod nazivom F8 Developer, gde je najavljeno da će se uskoro pojaviti mnogo novih proizvoda i alata.

Jedno od zanimljivijih predavanja, iz perspektive marketinga na društvenim mrežama, je već dve godine zaredom, predavanje Adama Moserija, tokom kog je potpredsednik News Feed-a objasnio kako funkcioniše News Feed algoritam i na koji način diktira kakav će sadržaj videti korisnici Facebook-a.

Sa nešto više od milijardu ljudi koji svakodnevno koriste ovu platformu, uz pomoć koje Facebook ima više saobraćaja na osnovu preporuke od bilo kog drugog izvora, ovo je važno napomenuti – Moseri ne može da vam ponudi magične trikove za povećanje vašeg organskog dosega, ali upućenost u osnove sistema i njegovo funkcionisanje je veoma bitno za bilo koga ko želi da dobije što više od Facebooka. 

Ove godine, Moseri je ponovo objasnio osnove News Feed-a, ali i u detalje opisao neke inicijative uz pomoć kojih će doći do poboljšanja.

Na samom početku predavanja, Moseri je objasnio zašto postoji News Feed i kako funkcioniše.

Objasnio je da postoji svojevrsno filtriranje informacija jer je previše dostupnih sadržaja i ne može se baš sve prikazati svakodnevno na Facebook-u.

“Postoji ogroman broj informacija na Internetu i na Facebook-u smo uspeli da pomognemo ljudima da pronađu baš onih nekoliko vesti koje smatraju naročito interesantnim, do te mere da posle odu kući i prepričaju ih porodici i prijateljima.”

Da bi bolje objasnio kako sistem funkcioniše, Moseri je uporedio algoritam sa svakodnevnim donošenjem odluka – koristio je primer muškarca koji treba da odluči šta da naruči svojoj ženi u restoranu, ukoliko ona kasni.

Da bi to uradio, Moseri je objasnio da muškarac treba da pređe nekoliko koraka u mislima, što je, naposletku, algoritmičan proces. To je izjednačio sa ključnim elementima koje News Feed koristi kada određuje relevantan sadržaj.

Moseri je preveo te korake detaljno u skladu sa News Feed-om, i objasnio kako sistem određuje bitne informacije na osnovu tih signala.

Ovo su osnovni faktovi koji određuju sadržaj koji svaki korisnik vidi.

Da bi objasnio kako ovaj proces zapravo funkcioniše, Moseri je dao primer svog News Feed-a, tj. objavu svog brata s čijim se objavama stalno susreće. Objasnio je da algoritam analizira glavne faktore kao što su npr. ko je nešto objavio i kako je ta osoba povezana sa vama, koju vrstu sadržaja objavljuje i kakve su bile vaše prethodne reakcije na objave tog tipa.

Sistem zatim analizira “stotine hiljada” drugih faktora, tvrdi Moseri.

Na osnovu ovoga, algoritam pravi seriju predviđanja.

“Verovatnoća da ćete komentarisati objavu, podeliti je na svom profilu, koliko vremena ćete provesti čitajući je, kao i kako biste odgvorili kada bismo vas pitali da li smatrate da je objava informativna- koja je verovatnoća za tako nešto?”

Naposletku, svi ti faktori su sadržani u jednom finalnom, sa svakom objavom ponaosob koja je procesuirana na isti način u cilju rangiranja na pravi način.

Kao takav, ističe Moseri, svaki rezultat je baziran na osnovu vaših ličnih preferencija,

“Svaki News Feed je jedinstven”.

Ovo je osnovni proces iza toga kako funkcioniše News Feed i na koji je svakoj osobi koja koristi Facebook svakodnevno prikazan relevantan sadržaj.

Što se tiče budućih dostignuća, Moseri ističe da su fokusirani na tri glavne teme: Otkriće, Integritet i Partnerstva.

Za Otkrića, Moseri kaže da bi želeli da pomognu da se otkriju najbitnije informacije za korisnike.

“Želimo da pomognemo ljudima da nauče nešto o stvarima o kojima možda još ništa ne znaju, ali bi voleli da se to promeni”

Ovo je u direktnoj korelaciji sa njihovim testiranjem sekundarnog News Feed-a sa Stranica i ljudi koji vam nisu prijatelji na Facebook-u, ali biste ono što objavlju smatrali zanimljivim na osnovu prethodne aktivnosti.

Moseri je objasnio da rade na tome, iako još uvek ne znaju kako bi tačno mogli to da otkriju. Možete videti alternativno “Explore” dugme na slici ispod.

Facebook je na nekoliko načina pokušao da ovaj element Otkrića proradi. Prošlog maja, testirali su alterntivne News Feed opcije koje su se bazirale na širim temama.

Moseri nije hteo da pojasni koji će se test sledeći sprovesti, ali možemo očekivati da će Facebook težiti da poboljša Otkriće – što će koristiti izdavačima i stranicama tako što će se znati ko su potencijalni zainteresovani korisnici za njihov sadržaj.

Što se tiče Integriteta, Moseri je objasnio da Facebook ima odgovornost da dođe do rešenja kako bolje podržati i informisati zajednice kroz informacije koje predstavljaju.

“Kako možemo da pomažemo dobro i iskorenimo zlo?”

Ovo se direktno odnosi na širenje lažnih vesti i na to da News Feed sistem može pomoći da se potpomognu mehurići za filtriranje koji bi poboljšali verovanja ljudi, dok bi se alternativne perspektive eliminisale. Facebook je već najavio set mera uz pomoć kojih će se boriti sa lažnim vestima i dezinformacijama. Na drugom F8 predavanju, Facebook-ov Direktor za proizvodnju Kris Noks je istakao da rade na novim procesima da spreče objave lažnih vesti.

Moseri je takođe istakao da se oslanja na ljude da pronađu potencijalno uvredljiv, lažni ili na bilo koji način problematičan sadržaj, što znači da proces za prijavljivanje takvih sadržaja treba da bude što jednostavniji za korišćenje.

Što se tiče Partnerstava, Moseri je rekao da je veoma zainteresovan da sazna kako da se poboljša partnerski odnos za organizacijama za vesti i obaveštavanje u cilju poboljšanja same platforme.

“Radimo na nečemu što je potpuna novost za nas, samim tim će nam trebati neko vreme da postanemo sjajni u tome, što je da otkrijemo kako da razvijemo proizvode u skladu sa izdavačima od prvog dana.”

Moseri je obajsnio da su fokusirani na tri oblasti.

Što se tiče oblasti Story Formats, Moseri kaže da žele da pomognu izdavačima da pronađu nove formate u cilju ubedljivijeg pričanja priča.

Oblast Local News je bitna lokalnim zajednicama, te stoga rade sa lokalnim izdavačima u Americi da im pomognu da lakše i bolje distribuiraju sadržaje.

Što se tiče oblasti Monetizacije, Moseri je objasnio da žele da pomognu da se pomogne organizacijama za vesti i oglašavanje. Facebook je nedavno najavio novi set mera za Instant članke, alat koji će olakšati izdavačima da se izbore sa brigama vezanim za to da će im Facebook preoteti publiku tako što će imati opciju da čitaoci mogu da prate sadržaj direktno sa IA objave..

Na kraju, Moseri se dotakao Facebook-ovog Novinarskog Projekta i kako ova društvena mreža, osim što sprovodi razne inicijative, radi sa izdavačkom industrijom u cilju poboljšanja pismenosti i smanjenja širenja lažnih vesti.

Predavanje koje je Moseri imao je bilo sjajno; predstavio je kako funkcioniše News Feed algoritam i kako Facebook želi da napreduje u budućnosti.

Kao što je pomenuto, ne daje odgovore na sva pitanja poput onog kako generisati maksimalan doseg jer ne postoji “trik” za to. Jedino možete stvoriti sadržaj na koji vaša publika reaguje i na pravom ste putu da poboljšate učinak u News Feed-u.

 

Studirao marketing u Subotici i o trošku Evropske unije skitao po Evropi, kao erasmusovac u Letoniji i Belgiji. Bavi se online marketingom već četiri godine i štreberski prati sva nova dešavanja. Uvek na vrhu! Sve što zaradi troši na putovanja i potpuno netipično za Balkanca – voli sport.